Faculty of Business Administration, Gebze Technical University, 41400 Gebze, Turkey and Faculty of Technology Management and Technopreneurship, Universiti Teknikal Malaysia Melaka, Hang Tuah Jaya, Durian Tunggal, 76100 Melaka, Malaysia
Saifuddin ISA
Faculty of Technology Management and Technopreneurship, Universiti Teknikal Malaysia Melaka, Hang Tuah Jaya, Durian Tunggal, 76100 Melaka, Malaysia
Ozadje in namen: Področje upravljanja kakovosti so proučevali že pred več kot 100 leti. V zgodnjih 1900-ih je Fredrick W. Taylor, znan kot oče znanstvenega menedžmenta, poudaril pomen inšpekcijskega nadzora kakovosti. V tem prispevku je prikazano, kako se je področje upravljanja kakovosti razvilo in razvijalo do danes, s poudarkom na njegovi osredotočenosti skozi čas. Oblikovanje / metodologija / pristop: V raziskavi je bil prilagojen sistematičen pristop k pregledu literature. Če prepoznajo guruje in eminentne znanstvenike na izbranem področju, lahko raziskovalci ovrednotijo svoja dela, ki so objavljena predvsem v obliki knjig in člankov v revijah. Proces presoje literature, ki smo ga uporabili, vključuje splošno upravljanje kakovosti, pa tudi „razvoj vodenja kakovosti“ in tako ponazarja, kako se je sčasoma razvijalo področje vodenja kakovosti. Rezultati: Z razvojem literature o vodenju kakovosti so se načela, sistemi, orodja in tehnike vodenja kakovosti intenzivno spreminjali. Članek predstavi sintezo literature o vodenju kakovosti skozi čas glede na ključni poudarek in daje novo perspektivo za nadaljnje raziskave. Zaključki: Zgodovinski pregled omogoča raziskovalcem, da sčasoma določijo vzorec kakovosti – „osredotočenost, načela, sisteme ter orodja in tehnike“. Naša opažanja so potrdila, da so se s poudarkom na spremembi spreminjala tudi načela; ker so se načela spreminjala, so se spreminjali tudi sistemi, orodja in tehnike na področju upravljanja kakovosti.
Ključne besede: upravljanje kakovosti; osredotočenost; načela; sistemi; ter orodja in tehnike.
Vloga dinamičnih sposobnosti pri odnosu med razvojem človeških virov in organizacijsko učinkovitostjo
Mohanad Ali KAREEM
Kaposvár University, Faculty of Economic Science, Doctoral School of Management in Kaposvár, Hungary
Hayder Abdulmohsin MIJBAS
Al-Mustansiriyah University, Baghdad, Iraq, Hader
Povzetek
Ozadje in namen: Novejša literatura je pokazala, da je razvoj človeških virov (HRD) pomembno povezan z organizacijsko učinkovitostjo (OE). V hitro spreminjajočih se okoljih bi si morale organizacije prizadevati za reševanje sprememb v okolju in se spoprijeti s tržnimi razmerami z razvojem dinamičnih zmogljivosti, v zameno pa povečati organizacijsko učinkovitost. Glavni namen te študije je preučiti posredovalno vlogo dinamičnih zmogljivosti pri povezavi med razvojem človeških virov in uspešnostjo organizacije na iraških javnih univerzah. Zasnova / metodologija / pristop: Podatki so bili zbrani s spletno anketo med 215 zaposlenimi na izbranih javnih univerzah v Iraku. Za testiranje predlaganega raziskovalnega modela je bilo uporabljeno modeliranje strukturnih enačb (Structural Equation Modelling – SEM). Rezultati: analiza podatkov je podprla vsa predpostavljena razmerja študije. Pokazalo se je, da HRD prakse pomembno vplivajo na organizacijsko učinkovitost in dinamične sposobnosti. Nadalje dinamične zmogljivosti pomembno vplivajo na učinkovitost organizacije. Študija tudi empirično podpira posredovalni učinek dinamičnih sposobnosti na odnos med praksami HRD in organizacijsko učinkovitostjo. Zaključek: Literatura še ni v celoti pojasnila, kako HRD prakse vplivajo na učinkovitost organizacije s pomočjo mehanizmov dinamičnih sposobnosti. Naša raziskava ugotavlja posredniško vlogo dinamičnih sposobnosti na povezavi med HRD in organizacijsko učinkovitostjo. Na podlagi obstoječe literature in empiričnih rezultatov študija ponuja teoretične in praktične posledice, ki so podrobneje predstavljene v članku.
Ključne besede: razvoj človeških virov, dinamične sposobnosti, organizacijska učinkovitost
Kako lahko orkestracija robot / človek pomaga kadrovskem oddelku: Študija primera pilotne implementacije
Dalibor ŠIMEK
Silesian University in Opava, School of Business Administration in Karvina, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, Czech Republic
Roman ŠPERKA
Silesian University in Opava, School of Business Administration in Karvina, Univerzitní náměstí 1934/3, 733 40 Karviná, Czech Republic
Povzetek
Ozadje in namen: Cilj naše raziskave je proučiti trenutni trend avtomatizacije poslovnih procesov s programskimi roboti (Robotic Process Automation – RPA) in njihovo upravljanje znotraj podjetniškega okolja, kjer večino procesov izvaja človeška delovna sila. Z vse večjo uporabo tehnologije RPA raste tudi povpraševanje po njenem usklajevanju. Na možno rešitev tega izziva kažejo v študije primerov, kjer so uvedli orkestracijsko platformo konkretnega poslovnega procesa na kadrovskem oddelku. Namen tega prispevka je raziskati faze in dejavnosti pilotnega projekta orkestracije robotskih storitev (RSO) v kombinaciji s tehnologijo RPA in oceniti morebitne koristi. Oblikovanje / metodologija / pristop: Za namene naše raziskave smo uporabili pristop študije primera, to je implementacije platforme RSO v kombinaciji s tehnologijo RPA, in predlagali oceno prihodnjih koristi. Primer je vključuje dve podjetji – (1) večnacionalno podjetje, ki si nenehno prizadeva za avtomatizacijo postopka, (2) tehnološko in svetovalno podjetje, ki ponuja rešitve za avtomatizacijo. Podatki so bili zbrani s polstrukturiranimi intervjuji z anketiranci iz teh dveh podjetij in z analizo internih dokumentov. Rezultati: Analiza primera iz tega prispevka je pokazala na nekaj ključnih spoznanj: (1) strateški položaj RSO in taktični položaj RPA do obstoječih sistemov, (2) potreba po večji osredotočenosti na začetno fazo modeliranja procesa, (3) uporaba oz. vključevanje programskega vmesnika (API) je izvedljiva rešitev za RPA, (4) največja prednost RPA je njegova prilagodljivost in (5) RSO ima potencial, da v prihodnosti nadomesti BPMS. Zaključki: Preden bi se orkestracija lahko izplačala, je najprej potrebno v podjetju uvesti večje število programskih robotov. Na drugi strani pa sedanje rešitve sistemov za upravljanje poslovnih procesov (BPMS) ne ponujajo funkcionalnosti za upravljanje človeške in programske robotske delovne sile. Pričakuje se, da se bo RPA razširil, brez ustrezne orkestracije pa učinkovitost ne bo mogla rasti.
Ključne besede: orkestracija robotskih storitev, avtomatizacija robotskih procesov, pilotna izvedba, študija primera, človeški viri
The Management Faculty, Czestochowa University of Technology, Armii Krajowej 19B, 42-201 Częstochowa, Poland, and North-West University, Department of Entrepreneurship, Faculty of Economic Sciences and IT, South Africa
Adnan ul HAQUE
Faculty of Business and Management, University of Wales Trinity Saint David – London Campus, Winchester House, 11 Cranmer Road, SW9 6EJ, London, United Kingdom
Eugene KOZLOVSKI
Faculty of Business and Management, University of Wales Trinity Saint David – London Campus, Winchester House, 11 Cranmer Road, SW9 6EJ, London, United Kingdom, and Dublin Centre for European Strategy, 75 Merrion Square, Dublin, Ireland
Povzetek
Ozadje in namen: Namen te primerjalne presečne študije je proučiti posredni vpliv strateškega upravljanja dobavne verige (SCM) na trajnostno poslovanje z okoljsko in družbeno vzdržnostjo v podjetjih, ki delujejo v Kanadi, Iranu in Turčiji, da bi dosegli globalno perspektivo. Zasnova / metodologija / pristop: Več kot 200 malih podjetij v vsaki navedenih držav je vključenih s kombiniranjem namenskega vzorčenja, mreženja in povezovanja. Za kvantitativno analizo podatkov je uporabljeno pametno modeliranje delnih najmanjših kvadratnih enačb (SmartPLS-SEM). Rezultati: Študija je pokazala, da ima v vseh treh izbranih gospodarstvih strateška dobavna veriga na področju trajnostnih operacij (okoljskih in družbenih trajnostnih) pozitivno posredniško vlogo. Ugotovitve so nadalje potrdile, da imajo v večnacionalni perspektivi dejavniki SCM v Kanadi večji pozitiven vpliv v primerjavi z Iranom in Turčijo. Zaključki: Raziskava ponuja nov teoretični prispevek z raziskovanjem posredniške vloge strateške dobavne verige z večnacionalne perspektive za izboljšanje obstoječega znanja. Poleg tega ponuja praktičen prispevek z zagotavljanjem strateškega okvira za raziskave, ki bo pomagal managerjem pri izboljšanju uspešnosti poslovanja malih in srednjih podjetij.
Zadovoljstvo z delovnim mestom in organizacijsko vedenje državljanov: posredniški vpliv organizacijske zaveze
A.K.M. Tafzal HAQUE
University of Chittagong, Department of Management, Chattogram, Bangladesh 4331
Md. Aftab UDDIN
University of Chittagong, Department of Human Resource Management, Chattogram, Bangladesh 4331
Rubina EASMIN
East Delta University, School of Business, Chattogram, Bangladesh 4209
Shanewaz Mahmood SOHEL
University of Chittagong, Department of Human Resource Management, Chattogram, Bangladesh 4331
Povzetek
Ozadje in namen: V zadnjem času je zadovoljstvo z delovnim mestom pritegnilo vse več pozornosti akademikov, vedenjskih znanstvenikov in strokovnjakov za management. Cilj naše študije je ob upoštevanju načela teorije socialne izmenjave (Social Exchange Theory – SET) in razširitve konceptualizacije le-te, raziskati razmerja med zadovoljstvom z delovnim mestom, organizacijsko zavzetostjo in državljanskim vedenjem ter mehanizmom posredovanja, da bi ugotovili učinek zadovoljstva z delovnim mestom in organizacijske zavezanosti na vedenje državljanov. Zasnova / metodologija / pristop: Na podlagi pozitivistične paradigme smo uporabili kvantitativno metodologijo raziskovanja in deduktivno sklepanje. Zbrali smo 210 odgovorov zaposlenih v sektorju konfekcijskih oblačil, ki je najmočnejša industrijska veja v Bangladešu in predstavlja kar 84% celotnega izvoza države. Namenoma smo izbrali območje Chittagong, največje območje za izvozno obdelavo v Bangladešu. Podatki so bili analizirani z uporabo opisne statistike, bivarijatne korelacije in modela strukturne enačbe (SEM) z uporabo Smart PLS 2, regresijske analize druge generacije in SPSS 20. Rezultati: Strukturni model je pokazal, da so vsi neposredni vplivi pomembni, razen vpliva zadovoljstva s službo na vedenje državljanstva. Poleg tega je bil celoten mediacijski učinek organizacijske zavzetosti ugotovljen v razmerjih med zadovoljstvom z delom in vedenjem državljanov. Zaključki: Predlagamo vodjem podjetij, managerjem, da ustvarijo okolje, da se bodo zaposleni čutili zavezane, da lahko razmišljajo tudi zunaj svojih potrebnih formalnih zahtev njihovega dela. Predlagamo, da se izvede longitudinalne študije in nadalje razišče vplivu demografskih dejavnikov na omenjeno spremenljivko.