Indiferentni, dobri Samaritan, hrabri in agent v položaju Allais-ovega paradoksa: kako učinek lastništva vpliva na našo odločitev v primeru Allais-ovega paradoksa?
Anita Kolnhofer-Derecskei
Hoteli in v halal usmerjena ponudba: kaj o tem menijo managerji hotelov v Sloveniji?
Metod Šuligoj, Helena Maruško
Inovacijski vodje, skromni inovatorji in neinovativna mala in srednje velika podjetja na Slovaškem: ključni dejavniki in ovire pri inovacijskih dejavnostih
Ľubica Lesakova, Petra Gundova, Pavol Kral, Andrea Ondrušova
Uporaba Kano modela za izboljšanje zadovoljstva potrošnikov
Laura Južnik Rotar, Mitja Kozar
Analiza posameznih vidikov, ki vplivajo na ne-nakup v spletnem okolju, in potrošnikova pripravljenost za nakup oblačila po meri
Milica Žuraj, Petra Šparl, Anja Žnidaršič
Algoritmi za optimizacijo več ciljev z metaheuristiko otoka za učinkovito reševanje problema vodenja projektov
Christina Brester, Ivan Ryzhikov, Eugen Semenkin
Dodatek
Komentatorji v letu 2017
Jože Zupančič
Indiferentni, dobri Samaritan, hrabri in agent v položaju Allais-ovega paradoksa: kako učinek lastništva vpliva na našo odločitev v primeru Allais-ovega paradoksa?
Anita Kolnhofer-Derecskei
Obuda University, Faculty of Business and Management, Budapest, Hungary
Povzetek
Ozadje in namen: Glavni ekonomski modeli ne upoštevajo lastništva, čeprav učinek lastništva kažejo ugotovitve vedenjskih ekonomistov. Ta učinek pomeni, da je blago, ki ga nekdo ima v lasti, vrednoteno višje od drugega blaga, ki ni v njegovi ali njeni posesti. Obenem se literatura glavnega agenta ukvarja s tem, kako lahko glavni agent (kot je n.pr. delodajalec) motivira svojega agenta (recimo delavca), da deluje tudi v interesu glavnega agenta. Poglavitni problem je, da lahko delovanje v interesu nekega drugega vpliva tudi na naše vrednote. Poleg tega učinek lastništva vpliva tudi na glavnega agenta. Obe situaciji je mogoče obravnavati kot tvegano odločitev. Tveganje namreč zmede našo racionalnost na predvidljiv način. Oblikovanje / metodologija / pristop: V članku raziskujem, kako so se študentje (n = 186 odgovorov) iz različnih kulturnih okolij odločali v tveganem finančnem položaju, s posebnim ozirom na klasične Allais-ove igre. Predstavila sem tudi njihove preference glede gotovih in negotovih izidov upoštevajoč lastnika končnih izidov; to je, kako se odločijo, ko se odločajo za sebe ali za enega od svojih najboljših prijateljev. Eden od znanih eksperimentov, ki so testirali veljavnost pričakovane uporabne teorije aksiomov, je bil Allais-ov eksperiment. Allais je obravnaval verjetnosti in izide v izrazito hipotetičnih situacijah v finančnih igrah. Zanima me, kaj se zgodi, ko udeleženci tvegajo v imenu drugih. Uporabljena je bila tehnika med subjekti na razširjenem večkulturnem vzorcu. V zvezi z dvema različnima temama smo testirali tri hipoteze (1) prva temelji na Allais-ovem paradoksu, (2) druga na percipiranem lastništvu in (3) na primerjavi obeh pojavov. Rezultati: Rezultati kažejo, da so se subjekti drugače odzvali, ko so se morali odločiti o svoji lastnini, kot takrat, ko so odločali o lastnini drugih. Ko je bil subjektom ponujen tudi varen izid, so sprejemali večje tveganje v imenu svojih prijateljev, kot v svojem imenu. Subjekti niso upoštevali, da bi morali prezreti lastništvo. Tako je bil potrjen Allais-ov paradoks. Zaključek: V članku je bila vzpostavljena je bila konceptualna povezava med vedenjem vrste Allais in problemom lastništva. Drugič, Allais-ov aksiom je bil uporabljen za označevanje različnih vlog. Poznavanje predvidljivih vzorcev navidezno iracionalne hevristike v človeškem vedenju lahko izboljša ekonomsko teorijo. Hkrati to znanje nam pomaga preprečiti neracionalne odločitve.
Ključne besede: Allais-ov paradoks; učinek lastništva; problem glavnega agenta; tveganje
Hoteli in v halal usmerjena ponudba: kaj o tem menijo managerji hotelov v Sloveniji?
Metod Šuligoj
University of Primorska, Faculty of Tourism Studies – Turistica, Obala 11a, 6320 Portorož/Portorose, Slovenia
Helena Maruško
Independent consultant, Vurnikov trg 4, 4320 Radovljica, Slovenia
Povzetek
Ozadje in namen: Turisti iz muslimanskih držav so pomemben deležnik na turističnem trgu. Namen tega prispevka je identificiranje ključnih vidikov halal turizma, posebej v hotelirstvu. Posebno nas je zanimalo, ali so managerji seznanjeni s halal certifikatom in ali bi želeli pridobiti certifikat. Design/Metodologija/Pristop: Raziskava je osredotočena na halal izdelke, storitve in opremo v splošnem in posebej v slovenskem hotelirstvu; predstavljeni so koncepti, obstoječi trendi in razmere v Sloveniji. Poleg pregleda literature, smo za definiranje pomembnih faktorjev, ki pomembno vplivajo na proces odločanja managerjev, izdelali analizo faktorskih obremenitev; z uporabo metode glavnih komponent smo nabor odvisnih spremenljivk zmanjšali in oblikovali en faktor (čeprav so bila predvidevanja nekoliko drugačna). Rezultati: Najpomembnejši elementi pri certificiranju so enostavnost in učinkovitost postopkov ter dejstvo, da postopek ne zahteva večjih finančnih investicij. Najpomembnejši element, ki vpliva na proces managerjevega odločanja, je možnost prilagoditve obstoječe ponudbe standardu, ki je del certifikata. Zaključek: Glavni prispevek je v poglobitvi razvojnega vidika v turizmu na področju, ki je relativno nerazvita in nepoznana niša v slovenskem turizmu/gostinstvu, toda zelo obetajoča na svetovnem nivoju.
Inovacijski vodje, skromni inovatorji in neinovativna mala in srednje velika podjetja na Slovaškem: ključni dejavniki in ovire pri inovacijskih dejavnostih
Ľubica Lesakova
Matej Bel University in Banská Bystrica, Faculty of Economics, Tajovského 10, Banská Bystrica, Slovakia
Petra Gundova
Matej Bel University in Banská Bystrica, Faculty of Economics, Tajovského 10, Banská Bystrica, Slovakia
Pavol Kral
Matej Bel University in Banská Bystrica, Faculty of Economics, Tajovského 10, Banská Bystrica, Slovakia
Andrea Ondrušova
Matej Bel University in Banská Bystrica, Faculty of Economics, Tajovského 10, Banská Bystrica, Slovakia
Povzetek
Ozadje in namen: Področje inovacij predstavlja temeljni izziv za mala in srednje velika podjetja (MSP). Da bi lahko povečali število inovativnih MSP, moramo opredeliti ključne dejavnike, ki določajo njihovo inovacijsko dejavnost in odpravijo inovacijske ovire. Glavni namen prispevka je predstaviti rezultate raziskave, osredotočene na identifikacijo in oceno ključnih dejavnikov in ovir inovacijske dejavnosti v MSP. Ta podjetja smo klasificirali v tri skupine: inovacijski voditelji, skromni inovatorji in neinovatorji, kar omogoča prepoznati razlike v mnenjih menedžerjev o glavnih dejavnikih in ovirah, ki vplivajo na inovacijske dejavnosti v različnih vrstah malih in srednje velikih podjetij, in oblikovati smernice posledice za slovaška MSP. Zasnova / metodologija / pristop: Zbrane empirične podatke smo obdelali z MS Excel in s statističnim paketom R3.2.4. Pri statističnih testih smo privzeli raven pomembnost (α = 0,1). Rezultati: Večina podjetij (64,71%) je kot najpomembnejši dejavnik inovativnosti navedla finančna sredstva. Med (analiziranimi) posameznimi dejavniki med inovativnimi voditelji, skromnimi inovatorji in neinovatorji nismo ugotovili statistično značilnih razlik. Rezultati, pridobljeni s Fisherjevim testom (p-vrednost = 0.11), kažejo majhno razliko pri vrednotenju pomena posameznih ovir med vodilnimi inovatorji, neinovatorji in skromnimi inovatorji. Večina podjetij meni, da so nadaljnje glavne ovire pri birokracija in korupcija na področju inovacijskih dejavnosti ter neustrezna državna podpora inovacijskim dejavnostim. Zaključek: Iz raziskave izhajajo osnovna priporočila za snovalce državnih politik, pa tudi za mala in srednja podjetja, da spodbujajo inovacijske dejavnosti v podjetjih. Nanašajo se na področje finančnih virov, visokokakovostnih človeških virov, sodelovanje in udeležbo MSP v različnih omrežjih in grozdih, sistematično institucionalna podpora MSP, dobro oblikovano vizija in jasno oblikovane cilje in pripravljenost podjetij na inovacije.
Ključne besede: inovacije; mala in srednje velika podjetja; dejavniki; ovire; Slovaška republika
Uporaba Kano modela za izboljšanje zadovoljstva potrošnikov
Laura Južnik Rotar
Faculty of Business, Management and Informatics, Na Loko 2, 8000 Novo mesto, Slovenia
Mitja Kozar
Gorenje, d.d., Partizanska cesta 12, 3320 Velenje. Slovenia
Povzetek
Ozadje/namen: Zanimanje za merjenje zadovoljstva potrošnikov se kaže v koristih, ki jih le-to prinaša, in sicer pridobitev lojalnosti potrošnikov, prenašanje potrošnikovih dobrih izkušenj od ust do ust, ponovni nakup, izboljšanje tržnega deleža podjetja in dobičkonosnosti. Področje integriranja Kano modela zadovoljstva potrošnikov z ostalimi modeli in orodji, ki omogočajo razvoj ali izboljšanje proizvoda oziroma določanje trženjskih strategij, je na slovenskem področju relativno neraziskano. Cilj raziskave je oblikovati Kano model za izboljšanje zadovoljstva potrošnikov gospodinjskih aparatov. Zasnova/metodologija/pristop: Podatki so bili zbrani preko spletne ankete med naključno izbranimi posamezniki iz podatkovne baze končnih uporabnikov. Faktorska analiza glavnih komponent je bila uporabljena za identifikacijo dejavnikov lastnosti gospodinjskih aparatov. Nato smo izračunali izpeljano in navedeno pomembnost, kar je bilo uporabljeno za oblikovanje Kano modela zadovoljstva potrošnikov. Prav tako smo analizirali, kateri dejavniki v največji meri vplivajo na ponovni nakup z uporabo multiple regresijske analize. Rezultati: Identificirali smo dejavnike gospodinjskih aparatov, pri čemer so to prodajno okolje, cena, uporabniške, oblikovalske in tehnične lastnosti. Na podlagi rezultatov smo nato oblikovali Kano model, kjer analiza presega kvalitativni okvir in pomeni implementacijo dveh pristopov, izpeljane in navedene pomembnosti. Tržniki naj se osredotočijo na lastnosti kot so širše znanje prodajalca, strokovne sposobnosti prodajalca, dizajn gospodinjskega aparata, blagovna znamka. Uporabniške lastnosti v največji meri vplivajo na ponovni nakup. Zaključek: V članku smo povezali Kano model z merjenjem zadovoljstva potrošnikov, kar predstavlja prispevek k teoriji trženjskega raziskovanja. Rezultati raziskave lahko služijo kot podpora optimizaciji poslovnih odločitev kot tudi za nadaljnje znanstveno raziskovanje
Analiza posameznih vidikov, ki vplivajo na ne-nakup v spletnem okolju, in potrošnikova pripravljenost za nakup oblačila po meri
Milica Žuraj
Independent researcher, Ljubljana, Slovenia
Petra Šparl
University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Anja Žnidaršič
University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Povzetek
Namen: Glavni namen raziskave je bil pridobiti mnenja spletnih potrošnikov glede možnosti izdelave oblačil po meri z uporabo 3D tehnologije skeniranja telesa v spletnem okolju ter raziskati nakupovalne izkušnje potrošnikov, ki kupujejo oblačila na spletu. Da bi lahko predlagali rešitve za izboljšanje spletnih nakupovalnih izkušenj, smo raziskali tudi vidike, ki vplivajo na ne-nakup v spletnem okolju. Metode: Spletni vprašalnik o nakupovalnih izkušnjah, vplivih na nakup in postopek spletnega nakupovanja oblačil z uporabo napredne tehnologije je bil pripravljen in posredovan prek različnih kanalov potencialnim potrošnikom, ki uporabljajo internet za nakup oblačil na spletu. Vprašalnik je izpolnilo 76 anketirancev iz različnih evropskih držav, Združenih držav Amerike in Avstralije. Za analizo posameznih vidikov, ki vplivajo na ne-nakup v spletnem okolju, smo uporabili faktorsko analizo. Rezultati: Faktorska analiza je razkrila, da obstajata dve širši dimenziji razlogov, zakaj kljub iskanju oblačil na spletu potrošniki še niso opravili spletnega nakupa in sicer: napačna predstavitev integritete izdelka ter časovno zamudno iskanje. Rezultati kažejo, da predlagane rešitve za izboljšanje spletnih izkušenj pri nakupu oblačil, kot je izdelava oblačil po meri z uporabo naprednih tehnologij, pozitivno vplivajo na odločitev potrošnikov, da le-ti kupijo izdelek na spletnem trgu oblačil. Izkazalo se je, da je velik delež potencialnih potrošnikov pripravljen zaupati svoje mere telesa dobljene s 3D skeniranjem, z namenom, da bi se izboljšalo prileganje oblačil. Zaključek: Glede na rezultate pričakujemo, da bodo napredne 3D tehnologije zagotovile velik napredek glede prileganja, vizualizacije in izdelave oblačil po meri pri nakupu v spletnih trgovinah.
Algoritmi za optimizacijo več ciljev z metaheuristiko otoka za učinkovito reševanje problema vodenja projektov
Christina Brester
Reshetnev Siberian State University of Science and Technology, Institute of Computer Science and Telecommunications, 31 »Krasnoyarskiy Rabochiy« ave., Krasnoyarsk, 660037, Russian Federation,
Ivan Ryzhikov
Reshetnev Siberian State University of Science and Technology, Institute of Computer Science and Telecommunications, 31 »Krasnoyarskiy Rabochiy« ave., Krasnoyarsk, 660037, Russian Federation,
Eugen Semenkin
Reshetnev Siberian State University of Science and Technology, Institute of Computer Science and Telecommunications, 31 »Krasnoyarskiy Rabochiy« ave., Krasnoyarsk, 660037, Russian Federation,
Povzetek
Ozadje in namen: V vsaki organizaciji vodenje projektov odpira številne in različne probleme odločanja, katerih velik del je mogoče učinkovito rešiti s pomočjo posebnih sistemov za podporo odločanju. Takšni problemi vedno predstavljajo izziv, saj za njihovo kompleksnost ni časovno ali računsko učinkovitega algoritma. V članku obravnavamo problem optimalnih finančnih naložb. V naši rešitvi upoštevamo naslednje organizacijske vire in značilnosti projekta: dobiček, stroške in tveganja. Zasnova / metodologija / pristop: Problem odločanja je formuliran kot večkriterialni problem 0-1 nahrbtnika. To pomeni, da moramo poiskati nedominantno množico alternativnih rešitev kot kompromis med maksimiranjem dohodkov in zmanjševanjem tveganj. Obenem pa morajo alternative zadoščati omejitvam. To vodi k omejenemu problemu dvokriterialne optimizacije v Boolovem prostoru. Da bi obvladali posebnostmi in visoko zapletenost problema, smo kot alternativo običajnim tehnikam uporabili evolucijske algoritme z meta-hevristiko otoka. Rezultati: Problem smo formulirali kot neomejeno dvokriterijsko optimizacijo in ga rešili z različnimi heurističnimi optimizacijami, ki temeljijo na evoluciji. Nato smo predlagali meta-hevristiko, ki združuje specifične algoritme in dosega njihovo interakcijo na sodelovalni način. Dobljeni rezultati so pokazali, da je hevristika otoka presegla rezultate, dobljene na podlagi vrednosti specifične metrike, s čimer se je pokazala reprezentativnost Paretovih prednjih aproksimacij. Bolj reprezentativni približki omogočajo nosilcem odločanja več alternativnih projektnih portfeljev, ki ustrezajo različnim ocenam tveganja in dobička. Ker so ti kriteriji v nasprotju, pri izbiri alternative z ocenjenim visokim dobičkom nosilci odločanja sledijo strategiji z ocenjenim tveganjem in obratno. Zaključek: V članku smo problem reševanja portfeljev projektov formulirali kot problem večciljne optimizacije 0-1 nahrbtnika z omejitvami. Analiza algoritma potrjuje, da uporaba meta-hevristike otoka bistveno izboljšala učinkovitost genetskih algoritmov in tako predstavlja učinkovito orodje za upravljanje centrov za finančno odgovornost.
Ključne besede: 0-1 večkriterialni problem nahrbtnika; portfelj vodenja projektov; večciljni evolucijski algoritmi za optimizacijo; skupna in kooperativna meta-hevristika