Napovedni dejavniki zadovoljstva strank z e-plačilnega sistema: študija primera štaba na Univerzi v Ilorin-u, Nigerija
Adeyinka Tella, Isah Abdulmumin
Zaposljivost diplomantov zdravstvene nege
Barbara Donik, Majda Pajnkihar, Mojca Bernik
Dodatek
Komentatorji v letu 2015
Jože Zupančič
Determinante učinkovitosti tekmovanja in sodelovanja: velikost konkurenta, geografsko področje, tržni in tehnološki položaj
Joanna Cygler
Warsaw School of Economics, Institute of Management, 162 Niepodległości, 02-554 Warsaw, Poland
Katarzyna Dębkowska
Bialystok University of Technology, Faculty of Management, 2 Tarasiuka, 16-001 Kleosin, Poland
Povzetek
Ozadje in cilj: Članek predstavi empirično analizo o vrednosti in pomenu značilnosti partnerjev, katerih medsebojni odnos je kombinacija sodelovanja in konkurence (ang. coopetitors). Osredotočen je na značilnosti, ki ustvarjajo znaten skupni korporativni dobiček. Pri analizi smo upoštevali štiri glavne atribute konkurentov: velikost, geografsko področje, tržni in tehnološki položaj. Raziskava vključuje tudi Porter-jevo vrednostno verigo. Metodologija in pristop: Raziskava je bila opravljena na vzorcu 235 visokotehnoloških podjetij, ki delujejo na Poljskem in so vključena v tekmovanje in sodelovanje. Vzorec je reprezentativen. Podatki so bili zbrani na intervjujih z vodilnimi managerji ali lastniki. Raziskava uporablja metodo klasifikacijskih dreves; ta metoda uporablja diagrame tako, da zaporedoma deli proučevani podatkovni prostor v razrede (prostore) s podobnimi lastnostmi. Učinek tekmovanja in sodelovanja, vključno z njegovimi različicami, kot so ga ocenila podjetja sodelujoča v raziskavi, je služil kot kvalitativna neodvisna spremenljivka. Štirje atributi podjetij v tekmovanju in sodelovanju in njihove variante so bili uporabljene kot pojasnjevalne spremenljivke (prediktorji), ki vplivajo na oceno sodelovanja. Rezultati: Rezultati raziskave so pokazali potrebo po izboru natančnega profila partnerja pri tekmovanju in sodelovwanju. Pomen vsakega od štirih atributov je lahko različen, odvisno področja sodelovanja s partnerjem. Vrednost vseh atributov konkurentov je tudi lahko različna, glede na področje sodelovanja. Profil izbranega partnerja za tekmovanje in sodelovanje glede na štiri analizirane lastnosti lahko postane spodbuda za ustvarjanje prednosti in koristi na enem področju, medtem ko je v drugem prostoru lahko postane ovira. Zaključek: Izbira partnerja za tekmovanje in sodelovanje je bila do sedaj obravnavana splošno, ne da bi natančno proučili specifične potrebe in področje sodelovanja med partnerjema. Izbira ustreznega profila partnerja za tekmovanje in sodelovanje omogoča zmanjšati stroške pri iskanju ustreznega kandidata za tekmovanje in sodelovanje in management odnosov.
Ključne besede: tekmovanje in sodelovanje, učinek, atribut, klasifikacijska drevesa
University of Primorska, Faculty of Management, Cankarjeva 5, SI-6000 Koper, Slovenia
Povzetek
Namen: Namen raziskave je proučiti vpliv staranja prebivalstva na brezposelnost in podjetniško aktivnost v Sloveniji, saj je to eden od pomembnejših problemov v starajoči se Evropi, ki ima številne posledice tako za ekonomsko kakor tudi za neekonomsko blaginjo. Zgradba in metodologija: Najprej predstavljamo fenomen staranja prebivalstva ter pregled literature o vplivu staranja prebivalstva na brezposelnost in podjetniško aktivnost. Nato na presečnih podatkih po slovenskih občinah izvedemo multiplo regresijsko analizo. Uporabljeni so sekundarni podatki, zbrani iz statističnih baz Statističnega urada Republike Slovenije ter Zavoda Republike Slovenije za zaposlovanje o demografskih in ekonomskih spremenljivkah po 210 občinah za leto 2009. Rezultati: Rezultati regresijske analize potrjujejo našo prvo hipotezo. Občine z višjim indeksom staranje ter višjo povprečno starostjo imajo tudi višjo registrirano stopnjo brezposelnosti. Če je indeks staranja (povprečna starost) višji(višja) za 1%, je stopnja registrirane brezposelnosti višja v povprečju za 0,532% do 0,670% (za 2,431% do 3,379%) ob ostalih nespremenjenih pogojih. Naša regresijska analiza potrjuje tudi našo drugo hipotezo. Občine z višjo povprečno starostjo imajo tudi manjše število podjetij na 100 prebivalcev. Če je povprečna starost višja za 1% (za 1 leto), je število podjetij na 100 prebivalcev nižje v povprečju za 1,7% (za 0,182 podjetja) ob ostalih nespremenjenih pogojih. Zaključek: Sklenemo lahko, da staranje prebivalstva, brez ustreznih ukrepov posledično vodi v nižjo ekonomsko blaginjo. To pa dodatno izpostavlja pomen ustrezne demografske in socialne politike pri vodenju politike trga dela.
Ključne besede: brezposelnost; podjetništvo; staranje prebivalstva; trg dela; slovenske občine
Vpliv demografskih sprememb na organiziranost nujne medicinske pomoči – primer Slovenije
Tatjana Kitić Jaklić
General Medical Practice Activities of the Gorenjska Region, Kranj Community Health Centre, Gosposvetska ulica 10, 4000 Kranj, Slovenia
Jure Kovač
University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj, Slovenia
Povzetek
Uvod in namen: Sodobno okolje zahteva od organizacij (tako profitnih kot neprofitnih) nenehno usklajevanje modela organiziranosti s spremembami v okolju ter lastnim videnjem in strategijo nadaljnjega razvoja. Organiziranost nujne medicinske pomoči (NMP) je v tem trenutku v Sloveniji izredno aktualna tema, saj na nacionalni ravni teče projekt, katerega namen je vzpostavitev nove organiziranosti te službe. V članku bomo prikazali analizo vpliva dejavnikov okolja na področju števila in vrste obravnav v službi NMP ter prikazali napoved trendov za to dejavnost, in sicer na primeru ene od regij v Sloveniji. To predstavlja začetno fazo procesa strateškega načrtovanja omenjene dejavnosti in s tem izhodišče za oblikovanje organizacijskega modela te službe. Metode: V članku je prikazana analiza dejavnikov okolja, ki vplivajo na oblikovanje organizacijskega modela NMP, kar bo opravljeno na primeru ene geografske regije v Sloveniji. Uporabljeni podatki obsegajo časovno obdobje od leta 2002 do 2014. Pri analizi je bilo uporabljeno programsko orodje STATA 13.0. Za namen napovedovanja trenda petletnega obdobja smo uporabili statistični paket RStudio in knjižnico Forecast avtorja Hyndmana, ker knjižnica vsebuje algoritme za napoved univariatnih časovnih vrst vključno z eksponentnim glajenjem s pomočjo prostorskih modelov in avtomatizirano ARIMA modeliranje. Rezultati: Z raziskavo smo potrdili zvezo med dejavniki okolja in stopnjo naraščanja potreb po storitvah službe NMP. Kot ključni dejavnik okolja, ki povečuje potrebo po storitvah NMP, je bila potrjena starostna struktura prebivalstva. Na tej osnovi smo oblikovali model predvidevanja rasti po obsegu dejavnosti NMP. Zaključek: V raziskavi so bili ugotovljeni nekateri pomembni elementi, ki jih je neobhodno potrebno upoštevati pri formiranju mreže službe NMP na predbolnišnični ravni. Staranje prebivalstva se je izkazalo kot ključni dejavnik okolja. Skladno z napovedjo trendov je tudi za prihodnost mogoče pričakovati povečanje obremenitev na področju dejavnosti NMP.
Sprejetje družbenega CRM-ja in njegov vpliv na uspešnost poslovanja: pregled literature
Marjeta Marolt
University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj, Slovenia
Andreja Pucihar
University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj, Slovenia
Hans-Dieter Zimmermann
FHS St. Gallen, University of Applied Sciences, St. Gallen, Switzerland
Povzetek
Ozadje in namen: Družbeno upravljanje odnosov s strankami (družbeni CRM) je dokaj nov pristop, ki temelji na uporabi družbenih medijev pri upravljanju odnosov s strankami. Kljub prednostim, ki jih družbeni CRM prinaša, se mnoge organizacije šele spoznavajo s tem pristopom. Da organizacije ne bi uporabljale družbenih medijev samo za namen tržnega komuniciranja, temveč tudi za namen prodaje in poprodajnih aktivnostih, se morajo le-te zavedati dejavnikov, ki vplivajo na sprejetje družbenega CRM-ja in posledice sprejetja družbenega CRM-ja. Namen tega prispevka je podati pregled ugotovitev raziskav na področju sprejetja družbenega CRM-ja s poudarkom na dejavnikih in posledicah sprejetja. Metodologija: Da bi zagotoviti čim bolj celovit pogled nad sprejetjem družbenega CRM-ja, smo k pregledu literature pristopili sistematično. Iskali smo po prosto dostopnih podatkovnih bazah in zbornikih najbolj znanih konferenc s področij informacijskih sistemov in marketinga. Ugotovitve relevantnih prispevkov smo razvrstili v tri skupine: obseg sprejetja družbenega CRM-ja; dejavniki, ki vplivajo na sprejetje družbenega CRM-ja; posledice sprejetja družbenega CRM-ja. Rezultati: Kljub porastu literature zaradi aktualnosti področja, večina prispevkov družbeni CRM obravnava teoretično in podaja konceptualne modele. Zato ugotavljamo, da je potrebno modele empirično preveriti. Zaključek: Naše ugotovitve so potrdile, da mnogi raziskovalci pri raziskovanju področja sprejetja družbenega CRMja in njegovega vpliva na uspešnost poslovanja temeljijo na obstoječih teorijah in konceptih tradicionalnega CRM-ja. Kljub temu raziskovalci ugotavljajo pomanjkljivosti njihovih modelov in predlagajo nadaljnje prilagoditve oziroma razširitve teh modelov.
Napovedni dejavniki zadovoljstva strank z e-plačilnega sistema: študija primera štaba na Univerzi v Ilorin-u, Nigerija
Adeyinka Tella
University of Ilorin, Department of Library and Information Science, Nigeria
Isah Abdulmumin
University of Ilorin, Department of Library and Information Science, Nigeria
Povzetek
Ozadje in namen: Številne organizacije uporabljajo e-plačilne sisteme; njihova učinkovitost pa je različna, še posebej, kadar so uporabljeni v različnih okoljih. Univerza v Ilorinu kot izobraževalna organizacija je začela uporabljati e-plačilni sistem v letu 2010 in do zdaj ni bila narejena nobena študija, ki bi preučila zadovoljstvo njegovih uporabnikov. Namen študije je proučiti zadovoljstvo uporabnikov z e-plačilnega sistema na Univerzi v Ilorinu. Zasnova / Metodologija. Vzorec 260 akademskih in ne-akademskega delavcev smo izbrali med zaposlenimi šestih fakultet univerze. Podatki so bili zbrani s uporabo vprašalnika, ki je bil razvit prav v ta namen. Usmeritev študije je bila postavljena s petimi raziskovalnimi vprašanji. Rezultati: Anketiranci so v 93,5% ustrezno zadovoljni, zadovoljni in zmerno zadovoljni, medtem ko je le (6,5%) vprašanih so bili manj zadovoljni in nezadovoljni. Uporabniki so bili najbolj zadovoljni z zaznano hitrostjo, sledijo varnost sistema, sledljivost in udobje. Obstaja visoka korelacija med celotno značilnostmi e-plačil (zaznava hitrost, varnost, anonimnost, sledljivost, zaznana enostavnost plačila, in priročnost); vseh šest dejavnikov skupaj napoveduje zadovoljstva uporabnikov sistema. Največ k zadovoljstvu uporabnikov prispeva zaznana hitrost. Zaključek: Študija je ugotovila, da je velik odstotek anketirancev (93,5%) zadovoljnih z e-plačilnim sistemom. Mogoče pa ga je še izboljšati tako, in s tem še povečati delež zadovoljnih.
University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Žitna 15, 2000 Maribor, Slovenia
Majda Pajnkihar
University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Žitna 15, 2000 Maribor, Slovenia
Mojca Bernik
University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj, Slovenia
Povzetek
Ozadje: Visokošolske inštitucije se srečujejo s problemom spremljanja zaposljivosti dipomantov zdravstvene nege in vzpostavitvijo izbranih mehanizmov, ki bi jim omogočili prehod iz izobraževalnega v delovno okolje. Namen članka je prikazati zaposljivost diplomantov zdravstvene nege s pomočjo samoocene njihovih kompetenc v zadnjem študijskem letu in ugotoviti povezanost med oceno kompetenc delodajalcev, samooceno kompetenc študentov in uspešnostjo pri študiju. Metode: Anketni vprašalnik je bil razdeljen med študente zadnjega letnika zdravstvene nege rednega in izrednega študija. Raziskava je bila izvedena na petih fakultetah za zdravstvo in zdravstvene nege v Sloveniji in med delodajalci (zdravstvene inštitucije), ki zaposlujejo diplomante zdravstvene nege. Raziskovali smo kompetence, ki si jih študentje pridobijo med študijem in kompetence, za katere delodajalci pričakujejo, da jih bodo diplomanti zdravstvene nege ob končanem študiju imeli. V vzorec je bilo vključenih 485 študentov. 194 pravilno izpolnjenih anketnih vprašalnikov je bilo vrnjenih, kar predstavlja 40 % odzivnost. Za združevanje kompetenc smo uporabili Kolmogorov-Smirnov test. S pomočjo Mann-Whitneyjevega in Wilkinsonovega rang testa smo ugotavljali statistično pomembne razlike med posameznimi spremenljivkami. Za ugotavljanje povezanosti dveh spremenljivk smo uporabili Spearmanov koeficient korelacije. Rezultati: Mann-Whitney in Wilkinsonov rang test sta pokazala, da delodajalci v povprečju višje ocenjujejo dejanske in zahtevane kompetence kot študenti zdravstvene nege, pri čemer so razlike statistično pomembne. S pomočjo Spearmanovega koeficienta korelacije je bilo ugotovljeno, da obstaja med spremeljivkama “povprečna ocena” in “kompetence” šibka povezanost, ki je statistično značilna. Zaključek: Rezultati raziskave so pokazali, da je nujno stalno spremljanje splošnih in specifičnih kompetenc študentov skupaj s periodičnim preverjanjem zahtevanih kompetenc s strani delodajalcev. Potrebno je spremljanje zahtev trga dela v smislu stalnega povezovanja z delodajalci, ki lahko posredujejo potrebe po specifičnem znanju.
Ključne besede: zaposljivost, diplomanti zdravstvene nege, kompetence, trg dela
Fakhrul Zaman Abdullah, Fahad Bin Sultan University, College of Business and Management, Tabuk, Saudi Arabia
Khalid Aboura, University of Dammam, College of Business Administration, Damman, Saudi Arabia
Andrew A. Adams, Meiji University, Graduate School of Business Administration, Tokyo, Japan
Klara Antlova, Technical University of Liberec, Faculty of Economics, Liberec, Czech Republic
Łukasz Arendt, University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Lodz, Poland
Alireza Aslani, University of Tehran, Faculty of New Sciences and Technology, Tehran, Iran
Emira Bečić, Ministry of Science, Education and Sports, Zagreb, Croatia
Mojca Bernik, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Mahdi Bohlouli, University of Siegen, Faculty of Natural Sciences and Engineering, Siegen, Germany
Lucie Böhmová, University of Economics, Prague, Faculty of Informatics and Statistics, Prague, Czech Republic
Vesna Bosilj Vukšić, University of Zagreb, Faculty of Economics and Business, Zagreb, Croatia
Zita Bošnjak, University of Novi Sad, Faculty of Economics in Subotica, Serbia
Javier F. Boyas, The University of Mississippi, School of Applied Sciences, University, MS 38677, USA
Brendan Burchell, University of Cambridge, Department of Sociology, Cambridge, UK
Bernard Casey, University of Warwick, Institute for Employment Research and London School of Economics, UK
Katarzyna Cheba, Westpomeranian University of Technology, Szczecin, Poland
Jan Čapek, Masaryk University, Faculty of Economics and Administration, Brno, Czech Republic
Mladen Čudanov, University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences, Beograd, Serbia
José María Fernández-Crehuet, Technical University of Madrid, Department of Organization, Engineering, Business Administration and Statistics, Madrid, Spain
Lidia Galabova, Technical University Sofia, Department of Economics, Industrial Engineering and Management, Sofia, Bulgaria
Bartłomiej Gawin, University of Gdansk, Department of Business Informatics, Sopot, Poland
Boštjan Gomišček, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Edward Granter, University of Manchester, Manchester Business School, Manchester, UK
Vladimiras Gražulis, Mykolas Romeris University, Faculty of Politics and Management, Vilnius, Lithuania
Marta Gross, University of Warmia and Mazury, Faculty of Geodesy, Geospatial and Civil Engineering, Olsztyn, Poland
Jonas Hedman, Copenhagen Business School, Department of IT Management, Copenhagen, Denmark
Miroljub Ignjatović, University of Ljubljana, Faculty of Social Sciences, Ljubljana, Slovenia
Dejan Ilić, Faculty of Strategic and Operational Management, Belgrade, Serbia
Mojca Indihar Štemberger, University of Ljubljana, Faculty of Economics, Ljubljana, Slovenia
Eva Jereb, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Mojca Juriševič, University of Ljubljana, Faculty of Education, Ljubljana, Slovenia
Marija Kaštelan Mrak, University of Rijeka, Faculty of Economics, Rijeka, Croatia
Richard Kemp, Kemp IT Law, London, UK
Miroljub Kljajić, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Jure Kovač, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Tatjana Kovač, Faculty of Commercial and Business Sciences, Celje, Slovenia
Tatjana Kozjek, University of Ljubljana, Faculty of Administration, Ljubljana, Slovenia
Konrad Kułakowski, AGH University of Science and Technology, Department of Applied Computer Science, Krakow, Poland
Aleksandra Labus, University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences, Beograd, Serbia
Violet Lazarevic, Monash University, Monash Business School, Melbourne, Australia
Gregor Lenart, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Liudmila Lobanova, Vilnius Gediminas Technical University, Department of International Economics and Management, Vilnius, Lithuania
Matjaž Maletič, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Damjan Maletič, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Miha Marič, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Janko Marovt, University of Maribor, Faculty of Economics and Commerce, Maribor, Slovenia
Miloš Maryška, Prague University of Economic, Department of Information Technologies, Prague, Czech Republic
Renata Mekovec, University of Zagreb, Faculty of Organization and Informatics, Varaždin, Croatia
Bożena Mielczarek, Wrocław University of Technology, Institute of Organization and Management, Wroclaw, Poland
Katja Mihelič, University of Ljubljana, Faculty of Economics, Ljubljana, Slovenia
Veselina Milanova, University of St. Gallen, Institute of Insurance Economics, St. Gallen, Switzerland
Monika Mynarska, Cardinal Stefan Wyszynski University, Warsaw, Poland
Valentinas Navickas, Kaunas University of Technology, Faculty of Economics and Management, Kaunas, Lithuania
Juraj Nemec, Masaryk University, Faculty of Economics and Administration, Brno, Czech Republic
Marian Niedźwiedziński, University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Lodz, Poland
Aleš Novak, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Vesna Novak, University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kranj, Slovenia
Chidiebere Ogbonnaya, University of East Anglia, Faculty of Social Sciences, Norwich, UK