Prenova organizacij: model samo-organizirane procesne organizacije (SOPO)
Dmitriy KOPINA
Vpliv zanesljivosti informacijske tehnologije na oblikovanje organizacijske inovativnosti MSP
Katarzyna TWOREK, Katarzyna WALECKA-JANKOWSKA, Anna ZGRZYWA-ZIEMAK
Vpliv kompetenc managerjev na zadovoljstvo zaposlenih pri delu v hotelskem sektorju
Mitja GORENAK
University
of Maribor, Faculty of Tourism, Cesta prvih borcev 36, 8250 Brežice, Slovenia
Tomi ŠPINDLER
University of Maribor, Faculty of Tourism, Cesta prvih borcev 36, 8250 Brežice, Slovenia
Boštjan BRUMEN
University of Maribor, Faculty of Tourism, Cesta prvih borcev 36, 8250 Brežice, Slovenia
Povzetek
Ozadje in namen: Poznavanje in razumevanje delovanja mehkih veščin, ki jih managerji lahko uporabijo za spodbujanje zadovoljstva zaposlenih je že dobro raziskana tema. Predhodne raziskave so pokazale več različnih načinov, kako lahko managerji vplivajo na zadovoljstvo zaposlenih pri delu, predvsem skozi tako imenovane zunanje dejavnike. Zelo malo raziskav je sicer na voljo o notranjih dejavnikih. To nas je vodilo do naslednjega raziskovalnega vprašanja: Kako lahko kompetence managerjev vplivajo na zadovoljstvo zaposlenih pri delu? Zasnova/Metodologija/Pristop: Med zaposlenimi v hotelih smo izvedli pisno anketo. V vprašalniku smo anketirance prosili, naj ocenijo kompetence svojih nadrejenih; nadalje smo anketirance prosili naj ocenijo kaj vpliva na njihovo zadovoljstvo pri delu. Povsem na koncu smo anketirance prosili še za nekaj demografskih podatkov. Rezultati: V raziskavi smo zaznali šibko, a še vedno zaznavno pozitivno povezanost med kompetencami managerjev in zadovoljstvom zaposlenih v dejavniku, ki smo ga označili kot »delo kot tako«. Med kompetencami managerjev in delovnimi pogoji ter možnostjo za razvoj kariere ni bilo zaznanih nobenih povezav. Zaključek: V raziskavi smo ugotovili vpliv kompetentnosti managerjev na zadovoljstvo zaposlenih pri samem delu. Čeprav so korelacije, ki smo jih odkrili, šibke, obstajajo in jih je potrebno upoštevati pri razpravi o zadovoljstvu zaposlenih pri delu. Glavni namen vsake organizacije v hotelskem sektorju je, da služi svojim strankam – gostom. Managerji, ki razumejo to ključno dejstvo in ga na primeren način prenašajo tudi na svoje zaposlene, bodo na ta načni vplivali tudi na zadovoljstvo zaposlenih z delom kot takim.
Ključne besede: kompetence, managerji, zadovoljstvo pri delu, vpliv, hotelski sektor
Ali analitika dobavne verige izboljšuje njeno inovativnost in robustnost?
Mohamed Dawood SHAMOUT
The American University in the Emirates, College of Business Administration
Povzetek
Ozadje in namen: O naravi interakcije med analitiko dobavne verige, inovacijami v dobavni verigi in njeno robustnostjo je malo znanega. Namen tega dokumenta je preučiti učinkovitost analitike v dobavni verigi pri izboljšanju inovativnosti in zanesljivosti dobavne verige podjetij v arabskem kulturnem kontekstu. Zasnova / metode: Z uporabo na znanju temelječih pogledov in anketnih podatkov zbranih od vodij linij v sektorjih oskrbe in logistike smo izdelali model strukturnih enačb na osnovi variance (PLS-SEM) za diagnosticiranje povezave med analizo dobavne verige, inovacijami v dobavni verigi in robustnostjo zmogljivosti. Ugotovitve: Rezultati kažejo, da je analiza analitike v dobavni verigi pomembno vplivala na inovacije v dobavni verigi, ne pa na njeno robustnost. Pokazalo pa se je, da so inovacije na področju dobavne verige pomembno vplivale na robustnost, pri čemer inovacije v dobavni verigi posredujejo povezavo med analitiko dobavne verige in robustnostjo. Zaključek: Izsledki študije kažejo na pomembnost analitike dobavne verige kot funkcionalnega orodja za stabilnost in uspeh dobavne verige in / ali logističnih poti. V članku predstavljena analiza dobavne verige lahko upravljavcem pomaga pri dostopu do pravočasnih in koristnih informacij za večjo inovativnost; inovacije v dobavni verigi so odvisne ne le od podatkov, ampak tudi od analitičnih zmogljivosti podjetij.
Ključne besede: veliki podatki, analitika dobavne verige, inovacije v dobavni verigi, zmogljivost robustnosti
Ozadje in namen: Obstoječi okviri zagotavljajo le površinski pristop k vrednotenju konkurenčnosti izdelkov, ki upošteva povezavo med stopnjo konkurenčnosti izdelkov in kvantitativnimi ter kvalitativnimi dejavniki, ki imajo največji vpliv na to. Ker je namen tega članka izdelati model za ocenjevanje konkurenčnosti pakiranega sončničnega olja, ob upoštevanju tako kvantitativnih kot kvalitativnih dejavnikov, ki vplivajo na konkurenčnost. Razviti model smo uporabili tudi za preučevanje najbolj zahtevnih ukrajinskih blagovnih znamk sončničnega olja, da bi ugotovili možnosti za povečanje konkurenčnosti. Zasnova / metodologija / pristop: Metodologija raziskave vključuje elemente teoretičnih, empiričnih, kvalitativnih in kvantitativnih analiz. Namen teoretične analize je osvetliti različno razumevanje »vrednotenja konkurenčnosti« ter pristopov in orodij za njegovo analizo. Empirična analiza se osredotoča na opazovanje uradnih statističnih podatkov o izvozu sončničnega olja in prihodnjih trendov. Kvalitativna analiza je sestavljena iz identifikacije, sistematizacije in opisa dejavnikov, ki vplivajo na konkurenčnost pakiranega sončničnega olja. Kvantitativna analiza pa temelji na uporabi orodja mehke logike za oceno vpliva kompleksnih in delnih dejavnikov na raven konkurenčnosti izdelkov. Rezultati: V prispevku je predstavljen poslovni primer ocenjevanja konkurenčnosti posamezne blagovne znamke sončničnega olja. Na podlagi uporabe orodja mehke logike smo analizirali vpliv kompleksnih in delnih dejavnikov na raven konkurenčnosti. Kot rezultat je bila predstavljena simulacija konkurenčne občutljivosti posamezne oljne blagovne znamke na relevantne kompleksne dejavnike, ki določajo njeno konkurenčnost. Ta poslovni primer lahko pomaga upravljavcem usmeriti svoja prizadevanja in sredstva v pravo smer, da bi povečali konkurenčnost izdelkov in pozicioniranje izdelkov na trgu. Zaključek: Rezultati teh raziskav bi bili koristni za strokovnjake pri ocenjevanju konkurenčnosti izdelkov, modeliranju prihodnjih ravni in razumevanju skritih možnosti za povečanje konkurenčnosti izdelkov. Ponujeni okvir bi se lahko uporabljal tudi za druge vrste izdelkov.
Ključne besede: konkurenčnost izdelkov, splošni in delni dejavniki, mehka logika
Prenova organizacij: model samo-organizirane procesne organizacije (SOPO)
Dmitriy KOPINA
University of Maribor, Faculty of Economics and Business, Razlagova 14, SI-2000 Maribor, Slovenia
Povzetek
Ozadje in namen: Samo-organizacija timov in poslovno procesna usmeritev sta predmet številnih ločenih raziskav, hkrati pa primanjkuje raziskav, ki bi oba pristopa združevala v okviru skupne raziskave. Namen naše raziskave je opredeliti raziskovalni model za novo vrsto storitvene organizacije – SOPO (samo organizirana procesna organizacija). Ta model, kot orodje za samoocenjevanje, postavlja nove temelje za določanje razvojne stopnje SOPO in lahko novim organizacijam ob nastajanju ali obstoječim organizacijam pri prenovi, pomaga organsko slediti SOPO razvojno smer. Metodologija: V treh IKT-storitvenih podjetjih v procesu prehoda v SOPO, smo izvedli raziskavo primera. Izvedli smo več poglobljenih, nestrukturiranih in strukturiranih intervjujev z zaposlenimi na treh različnih položajih v vsaki organizaciji. V teh okvirih podrobneje predstavljamo raziskano organizacijo z najbolj eksplicitnim primerom. Rezultati: Določili smo ključne elemente modela in ga v raziskavi primera preverjali. Ključni elementi so: samoorganizirane delovne skupine (SOWT) in poslovno procesna usmeritev (BPO). Tako SOWT kot BPO pozitivno vplivata na raven SOPO. Raven SOPO je pozitivno povezana tako z navdušenjem osebja za delo v samo-organiziranem okolju, kot tudi do zaznane kakovosti storitve (QS). Zaključek: SOPO model je lahko uporaben: (1) v obstoječih podjetjih kot načrt za implementacijo SOPO, (2) za ocenjevanje stopnje zrelosti podjetij, ki spreminjajo svojo organizacijsko strukturo, in (3) v podporo organizacijam SOPO pri strukturiranju sprememb v smeri zagotavljanja višje kakovosti storitev. Model SOPO je lahko smiselno izhodišče za nadaljnje raziskave. Potrebno je tudi nadaljnje preverjanje modela SOPO z uporabo kvantitativnih raziskav.
Vpliv zanesljivosti informacijske tehnologije na oblikovanje organizacijske inovativnosti MSP
Katarzyna TWOREK
Wrocław University of Science and Technology, Faculty of Computer Science and Management, wyb. Wyspianskiego 27, 50-370 Wroclaw
Katarzyna WALECKA-JANKOWSKA
Wrocław University of Science and Technology, Faculty of Computer Science and Management, wyb. Wyspianskiego 27, 50-370 Wroclaw
Anna ZGRZYWA-ZIEMAK
Wrocław University of Science and Technology, Faculty of Computer Science and Management, wyb. Wyspianskiego 27, 50-370 Wroclaw
Povzetek
Ozadje in namen: Članek analizira odnos med zanesljivostjo informacijske tehnologije (IT) in vrstami inovacij. Glavni cilj članka je ugotoviti vlogo zanesljivosti informacijske tehnologije (predvsem informacijske zanesljivosti) pri oblikovanju sposobnosti organizacije za razvoj različnih vrst inovacij, po priročniku Oslo Manual. Zasnova / Metodologija / Pristop: Predlagan je teoretični koncept zanesljivosti informacijske tehnologije kot eden od determinant inovativnosti. Avtorji so predlagali štiri hipoteze in razvili vprašalnik za merjenje razmerja med štirimi vrstami inovacij (produkt, proces, organizacija in marketing) in zanesljivost IT. Hipoteze so bile preverjene z uporabo podatkov, zbranih v letu 2017 od 400 MSP, ki delujejo na Poljskem. Rezultati: Zanesljivost informacij kot celoten pojem je statistično značilno povezana z vsemi štirimi tipi inovacij v organizaciji. Iskanje, natančnost in ustreznost informacij imajo pomembno povezavo s produktnimi, procesnimi, organizacijskimi in trženjskimi inovacijami. Zaključek: Izvedene empirične raziskave je treba obravnavati kot prvi korak v analizi determinant inovacij, vendar omogočajo pripravo sklopa zaključkov, koristnih za razvoj naslednjih korakov študije.
Ključne besede: management, informacijska tehnologija, IT zanesljivost, vrste inovacij