Ali je lastništvo pomembno: Povezava med podjetniško naravnanostjo, sposobnostjo za mreženje, raznolikostjo finančnih virov in finančno uspešnostjo hitro rastočih podjetij
DOI:
https://doi.org/10.2478/orga-2025-0004Povzetek
Ozadje/namen: Namen tega članka je analizirati povezavo med izbranimi dejavniki rasti in finančno uspešnostjo hitro rastočih podjetij (HRP) glede na njihovo lastništvo. V skladu s agencijsko teorijo (odnos principal-agent) poskušamo ugotoviti, ali obstajajo razlike med menedžerji, ki so tudi (so)lastniki, in menedžerji, ki niso (so)lastniki HRP. Prav tako smo analizirali, ali lahko dodatno nadomestilo za menedžerje v obliki lastniškega kapitala, preko različnih dejavnikov rasti, poveča finančno uspešnost HRP.
Metode: Raziskava je bila izvedena v letu 2022 na vzorcu 119 HRP iz Republike Slovenije. Empirična analiza je bila izvedena z regresijsko analizo na podlagi eksplorativne faktorske analize. Analiza je bila izvedena s programsko opremo IBM SPSS Statistics 27.
Rezultati: Rezultati so pokazali, da obstajajo statistično značilne razlike med menedžerji, ki so lastniki in menedžerji, ki to niso, kadar se obravnava pomen organizacijske sposobnosti za mreženje v povezavi s finančno uspešnostjo HRP. To nakazuje, da bi lahko lastništvo (in tako nadomestila za menedžerje na podlagi lastniškega kapitala) pozitivno vplivalo na finančno uspešnost HRP. Poleg tega rezultati kažejo, da pri analizi skupine menedžerjev, ki so tudi lastniki, prevzemanje tveganja in organizacijska sposobnost za mreženje pozitivno in statistično značilno vplivata na finančno uspešnost HRP.
Zaključek: Naš prispevek poudarja pomen organizacijske sposobnosti za mreženje kot dejavnika rasti, preko katerega lahko dodatna nadomestila menedžerjev na podlagi lastniškega kapitala, pozitivno vplivajo na finančno uspešnost HRP. Članek prispeva k raznoliki literaturi v povezavi s HRP in je pomemben za oblikovalce politik, katerih cilj je omogočiti boljšo finančno uspešnost HRP.
Ključne besede: Hitro rastoče podjetje, Podjetniška naravnanost, Sposobnost za mreženje, Finančna uspešnost, Agencijska teorija, Nadomestilo v obliki lastniškega kapitala