Financiranje, učinkovitost in pravičnost terciarnega izobraževanja v Sloveniji

Avtorji

  • Milena Bevc Inštitut za ekonomska raziskovanja Ljubljana Kardeljeva ploščad 17, 1109 Ljubljana, in Univerza na Primorskem, Fakulteta za management, Cankarjeva 5, 6104 Koper, Slovenija

Povzetek

Izhodišče prispevka je trditev, da ima sistem financiranja terciarnega izobraževanja (TI) lahko pomembne učinke na učinkovitost visokošolskih izobraževalnih ustanov, donosnost naložb v izobraževanje, agregatno vključenost v izobraževanje ter na socialno pravičnost sistema (vključenost različnih socialnih skupin). V prispevku prikazujemo značilnosti sistema financiranja dodiplomskega študija v javnih ustanovah v Sloveniji ter njegove učinke na navedene dimenzije. Prikazujemo tudi trende v vključenosti v to izobraževanje. Ugotavljamo, da sistem financiranja ne zagotavlja notranje učinkovitosti TI (izražene preko uspešnosti študija) in socialne pravičnosti. Prikazujemo tudi predlog sprememb obeh delov sistema financiranja – financiranje izobraževalnih ustanov in finančna pomoč študentom - v smeri boljšega uresničevanja navedenih dveh ciljev. Predlagamo povečanje zasebnega financiranja. Pri vseh proučevanih vidikih (vključenost v izobraževanje, izdatki zanj, sistem financiranja, notranja in zunanja ekonomska učinkovitost, pravičnost) prikazujemo tako trende v Sloveniji kot primerjavo Slovenije z državami EU in OECD. Prikazujemo tudi oceno ekonomske izvedljivosti povečanega zasebnega financiranja. Prispevek zaključujemo z glavnimi sklepnimi ugotovitvami.

Objavljeno

2008-10-01

Številka

Rubrike

Dodatek