Vzroki za plagiarizem v visokem šolstvu

Avtorji

  • Polona Šprajc University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj, Slovenia
  • Marko Urh University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj, Slovenia
  • Janja Jerebic University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj, Slovenia
  • Dragan Trivan UNION-Nikola Tesla University, Faculty of Business Studies and Law, Staro Sajmiste 29, 11070 Belgrade, Serbia

Povzetek

Ozadje in namen: Namen raziskave je bil ugotoviti, kateri so tisti vzroki zaradi katerih se študenti odločijo za plagia­rizem. Želeli smo dognati, kateri je glavni vzrok, da do plagiarizma pride in kako so znotraj glavnega vzroka ocenjene posamezne trditve. Analizirali smo tudi povezanost demografskih podatkov študentov in njihovo stopnjo motivacije za študij z vzroki za plagiarizem. Oblikovanje/metodologija/pristop: Podatke za raziskavo smo zbrali z anketnim vprašalnikom, ki smo ga razdelili med študente 17 fakultet Univerze v Mariboru v Sloveniji. V raziskavi je sodelovalo 139 študentov, 85 moških in 54 žensk, starih od 19 do 36 let. Anketni vprašalnik je vseboval 95 zaprtih vprašanj, ki so bila strukturirana v: (i) splošne podatke, (ii) izobraževanje, (iii) socialni status, (iv) zavedanje plagiatorstva, (v) vzroki za plagiarizem. Odgovori so bili porazdeljeni na likertovi lestvici od (1) sploh se ne strinjam do (5) močno se strinjam. Izvedeni so bili parametrični in neparametrični statistični testi. Rezultati: Rezultati kažejo, da je informacijska in komunikacijska tehnologija v veliki meri odgovorna za plagiarizem študentov. V največji meri sta izpostavljena vzroka: enostavnost kopiranja in preprost dostop do materialov in novih tehnologij. Ugotovili smo tudi nekatere razlike med nizko in visoko motiviranimi študenti za študij. Razlike v povprečnih vrednostih odgovorov pri stopnji motiviranosti za študij se kažejo pri vzrokih: akademske spretnosti, učni dejavniki in drugi razlogi za plagiarizem, pri čemer so povprečne vrednosti nižje motiviranih študentov statistično pomembno dru­gačne (višje) od povprečnih vrednosti višje motiviranih študentov. Med povprečnim časom, ki ga študenti porabijo na internetu in vzroki za plagiarizem ni bilo ugotovljene neposredne povezanosti. Zaključek: Osnovno poslanstvo fakultet je prenos znanja na študente. To poslanstvo temelji na moralnem in etično sprejemljivem ravnanju vseh subjektov. Fakulteta je tista, ki mora študente usmerjati ter jim nuditi pravi nabor spret­nosti in veščin, da do plagiarizma ne bo prihajalo.

Objavljeno

2017-02-01

Številka

Rubrike

Razprave