Preprečevanje goljufij pri lizingu z uporabo Kohonen-ovih samoorganizirajočih zemljevidov

Avtorji

  • Mirjana PEJIĆ BACH University of Zagreb, Faculty of Economics and Business, Trg J. F. Kennedy 6, Zagreb, Croatia
  • Nikola VLAHOVIĆ University of Zagreb, Faculty of Economics and Business, Trg J. F. Kennedy 6, Zagreb, Croatia
  • Jasmina PIVAR University of Zagreb, Faculty of Economics and Business, Trg J. F. Kennedy 6, Zagreb, Croatia

Povzetek

Ozadje in namen: Tehnike rudarjenja podatkov se intenzivno uporabljajo v različnih panogah za preprečevanje in odkrivanje goljufij. Raziskav, ki se osredotočajo na lizing industrijo, je malo, čeprav se goljufije na tem področju pojavljajo precej pogosto. V študiji najprej identificiramo grozde poslovnih strank v izbrani lizinški družbi po metodi samoorganizirajočih zemljevidov, ki temeljijo na atributih lizing pogodb. Nato primerjamo grozde na podlagi prisotno­sti goljufivih strank, da bi razvili profile prevarantov. Zasnova / metodologija / pristop: Za odkrivanje značilnosti goljufivih strank smo uporabili bazo strank, ki vsebu­je atribute lizinških pogodb ene od hrvaških lizinških družb. Za razvoj profilov goljufivih odjemalcev smo uporabili postopek združevanja s Kohonen samoorganizirajočimi zemljevidi, ki jih podpira programska oprema Viscovery SOMine. Rezultati: Identificirali smo pet skupin in jih označili v skladu z modalnimi vrednostmi atributov, ki opisujejo predmet lizinga in panogo, v kateri stranka posluje: (i) novi avtomobili / trgovina; (ii) rabljeni tovornjaki ali vlačilci / druge sto­ritve; (iii) novi stroji / gradbeništvo; (iv) novi motorji / trgovina; in (v) novi stroje in traktorji / Kmetijstvo. Zaključek: Samoorganizirajoči zemljevidi so se izkazali kot uporabna metodologijo za razvoj profilov goljufivih strank v lizinških družbah. Podjetja lahko naše rezultate za ciljno spremljanje strank iz opredeljenih panog, ki kupu­jejo specifične lizing predmete. Poleg tega lahko podjetja uporabijo našo metodologijo v lastnih bazah podatkov, da razvijejo profile prevarantov za njihove posebne namene in v svoje baze podatkov strank vgradijo mehanizme za opozarjanje na goljufije. Ključne besede: prevara, zakup, Kohonenovi samoorganizirajoči zemljevidi, Viscovery SOMine, Ward algoritem, Hrvaška, rudarjenje podatkov

Objavljeno

2020-05-01

Številka

Rubrike

Razprave