Vpliv podjetniških in okoljskih značilnosti na upravljanje s prvinami poslovnega procesa ter učinkovitost v prehrambnem gostinstvu
DOI:
https://doi.org/10.2478/orga-2022-0011Povzetek
Ozadje/namen: Mikro, mala in srednje velika podjetja so v poslovnem okolju podvržena različnim dejavnikom, ki vplivajo na njihovo poslovno uspešnost. V slovenskem prehrambnem gostinstvu je manager pogosto tudi lastnik obrata in posledično lahko s svojimi podjetniškimi lastnostmi neposredno vpliva na upravljanje s prvinami poslovnega procesa. V prispevku tako preučujemo vpliv podjetniških (samoučinkovitost in orientiranost) in demografskih lastnosti ter vpliv okoljskih oz. zunanjih (kraj in lokacija obrata in število konkurentov) značilnosti na upravljanje s prvinami poslovnega procesa in posledično na učinkovitost poslovanja.
Metodologija: Primarni podatki, ki se nanašajo na podjetniške, demografske lastnosti ter zunanje okolje, so bili pridobljeni z uporabo anketnega vprašalnika. Sekundarni podatki, ki zajemajo finančne podatke, so bili pridobljeni iz uradnih računovodskih izkazov. V analizo je vključenih 266 prehrambno gostinskih obratov, ki poslujejo na območju Republike Slovenije. Učinkovitost je bila analizirana z analizo ovojnice podatkov (DEA), za preverjanje raziskovalnega modela pa je bilo uporabljeno modeliranje strukturnih enačb (SEM).
Rezultati: Rezultati kažejo, da ima zunanje okolje večji vpliv na upravljanje s prvinami poslovnega procesa v primerjavi s podjetniškimi in demografskimi lastnostmi. Izkazalo se je namreč, da podjetniška samoučinkovitost in večina demografskih lastnosti (starost, spol, izobrazba in delovne izkušnje) ne vplivajo na upravljanje s prvinami poslovnega procesa in posledično na učinkovitost poslovanja.
Zaključek: Na zunanje okolje manager praviloma nima vpliva, zato je ključnega pomena, da se z aktivnim razvojem podjetniških lastnosti okrepi vpliv notranjega okolja, kar bi lahko privedlo do učinkovitejšega upravljanja s prvinami poslovnega procesa in posledično do višje učinkovitosti. V prispevku so podani predlogi za učinkovitejši izkoristek potenciala vpliva notranjega okolja, izboljšanje učinkovitosti ter smernice za nadaljnje raziskovanje.
Ključne besede: Mikro, Mala in srednje velika podjetja, Prehrambno gostinstvo, Slovenija, Učinkovitost, Okoljske in podjetniške značilnosti, Prvine poslovnega procesa