Rojeni globalno in rojeni trajnostno: Motivi za ustvarjanje bogastva in spreminjanje sveta
DOI:
https://doi.org/10.2478/orga-2023-0023Povzetek
Ozadje in namen: Prispevek proučuje različne podjetniške motive, ki spodbujajo izvozne dejavnosti in prizadevanja za trajnostni razvoj v slovenskih podjetjih, s posebnim poudarkom na razlikah med novonastalimi in zrelimi podjetji. Študija predlaga, da se podjetniki, ki dajejo prednost ustvarjanju bogastva, pod pritiski svetovne trgovine pogosteje ukvarjajo z izvoznimi dejavnostmi, zlasti tisti, ki vodijo zagonska podjetja. Nasprotno pa v luči spreminjanja kulturnih vrednot v smeri trajnosti predpostavlja, da bodo podjetniki, ki so zavezani k spreminjanju sveta, bolj nagnjeni k trajnostnemu udejstvovanju, pri čemer je ta težnja lahko izrazitejša v zagonskih podjetjih.
Metodologija: Za preverjanje hipotez je bilo uporabljeno linearno regresijsko modeliranje z uporabo podatkov, zbranih v raziskavi Global Entrepreneurship Monitor med podjetji v Sloveniji.
Rezultati: Novonastala podjetja so v primerjavi z zrelimi podjetji bolj vključena tako v izvoz kot tudi v trajnostna prizadevanja. Zanimivo je, da se motivi za te dejavnosti bistveno razlikujejo. Pri izvozu jih vodi predvsem težnja po ustvarjanju bogastva, medtem ko jih pri trajnostnem udejstvovanju motivira želja po pozitivnih spremembah v svetu.
Zaključek: Te ugotovitve zagotavljajo dragocen vpogled v edinstvene značilnosti internacionalizacije in prizadevanj za trajnost v zagonskih podjetjih v primerjavi z zrelimi podjetji. Poudarjajo vlogo različnih podjetniških motivacij pri oblikovanju poslovnih praks in prispevajo k literaturi o podjetništvu in trajnosti podjetij.
Ključne besede: Startupi, Novo nastajajoča podjetja, Zrela podjetja, Podjetja rojena globalno, Izvozne dejavnosti, Trajnostna naravnanost, Podjetniški motivi